Η δυνατότητα για αγορές μέσω διαδικτύου, εντός της διευρυμένης εσωτερικής αγοράς της Ε.Ε. παρέχει άνεση στις αγορές, διευρύνει την δυνατότητα επιλογής και δίνει αξία στα χρήματα των καταναλωτών.

Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές έχουν δικαιώματα τα οποία προστατεύονται από τη σχετική Ευρωπαϊκή και Eθνική νομοθεσία για τις καταναλωτικές συμβάσεις που συνάπτονται εξ’αποστάσεως. Επίσης, κατοχυρώνεται και το δικαίωμα υπαναχώρησης, σε περίπτωση που ο καταναλωτής αλλάξει γνώμη αναφορικά με την αγορά στην οποία προέβη.

Τα Ευρωπαϊκά Κέντρα Καταναλωτή μπορούν να σας παρέχουν συμβουλές και βοήθεια για προβλήματα που ανακύψουν από αγορές μέσω διαδικτύου εντός της Ε.Ε.


Δικαιώματα καταναλωτών βάσει της σχετικής Ευρωπαϊκής νομοθεσίας:

Η σχετική Ευρωπαϊκή νομοθεσία καλύπτει εκτός από τις αγορές μέσω διαδικτύου και τις παραγγελίες που υποβάλλονται τηλεφωνικώς ή ταχυδρομικώς.

Τα βασικά δικαιώματα σας ως καταναλωτή, όταν προβαίνετε σε αγορές μέσω του διαδικτύου, βάσει την ισχύουσα Ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι τα ακόλουθα:

Δικαίωμα «υπαναχώρησης»

  • Δικαιούστε εντός 14 ημερών (η περίοδος αυτή ποικίλει ανά κράτος μέλος) να ακυρώσετε την παραγγελία σας και να την επιστρέψετε στον πωλητή.
  • Ο πωλητής υποχρεούται να σας επιστρέψει το αντίτιμο της αγοράς σας εντός 14 ημερών. Ωστόσο, σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να επιβαρυνθείτε με τα έξοδα επιστροφής του προϊόντος.
  • Για κρατήσεις σε ξενοδοχεία, κρατήσεις για ενοικίαση αυτοκινήτου και αεροπορικά εισιτήρια δεν εφαρμόζεται το δικαίωμα υπαναχώρησης.
  • Το προϊόν πρέπει να παραδοθεί στον αγοραστή εντός 30 ημερών, εκτός διαφορετικής διευθέτησης με τον πωλητή χωρίς μείωση της αξίας του αγαθού. Ο καταναλωτής θα πρέπει να χειρίζεται και να το εξετάζει με τον ίδιο τρόπο με τον οποιο θα του επιτρεπόταν να το πράξει σε κάποιο κατάστημα.

Δικάιωμα ολοκληρωμένης πληροφόρισης
  • Ο πωλητής οφείλει να παρέχει λεπτομερείς και σαφείς πληροφορίες για το προϊόν/υπηρεσία, το συνολικό κόστος του προϊόντος/υπηρεσίας, συμπεριλαμβανομένων τυχόν φόρων και εξόδων αποστολής, καθώς επίσης και πλήρη στοιχεία επικοινωνίας του.


Eγγύηση 2 χρόνων

  • Κάθε προϊόν καλύπτεται με «εγγύηση τουλάχιστον 2 χρόνων». Αυτό σημαίνει ότι ο πωλητής έχει υποχρέωση έναντι του καταναλωτή – όταν το προϊόν το οποίο έχει πωλήσει δεν ανταποκρίνεται στα χαρακτηριστικά που αναφέρονται στη δήλωση της εγγύησης ή στη σχετική διαφήμιση ή περιγραφή με βάση την οποία ο καταναλωτής αποκτά το αγαθό, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση- να επισκευάσει, να αντικαταστήσει ή να επιστρέψει το ποσό που έχει καταβληθεί για απόκτηση του.
  • Στα πλείστα κράτη μέλη της Ε.Ε. παρέχεται τουλάχιστον 2 χρόνια εγγύηση, ενώ σε ορισμένα κράτη μέλη προνοείται και παροχή εγγύησης που πιθανόν να υπερβαίνει τα 2 χρόνια.


Απάτες

Υπάρχουν πολλών μορφών απάτες - όπως είναι τα λαχεία, οι κληρώσεις και τα επενδυτικά σχέδια.

Πώς να εντοπίστε μία απάτη :

Υπάρχει μια σειρά από στοιχεία για να προσέξετε έαν πέσατε θύμα απάτης:
  1. Ήρθατε σε επικοινωνία ‘ανεπιθύμητα’ μέσω τηλεφώνου, ταχυδρομείου ή e-mail
  2. Η προσφορά είναι πολύ καλή για να είναι αληθινή
  3. Καλείστε να πληρώσετε τα χρήματα εκ των προτέρων ή να αγοράσετε ένα προϊόν, προκειμένου να διεκδικήσετε το βραβείο σας
  4. Υπάρχει μια προθεσμία εντός της οποίας θα πρέπει να διεκδικήσετε το βραβείο σας
  5. Το άτομο που έρχεται σε επικοινωνία μαζί σας είναι υπερβολικά οικείο και φιλικό
  6. Σας γνωστοποιούν ότι έχετε κερδίσει ένα «βραβείο», χωρίς να σας έχει γνωστοποιηθεί προηγουμένως ότι τέθηκε ποτέ αυτός ο διαγωνισμός
  7. Σας ζητούν τα στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού σας, στοιχεία πιστωτικής κάρτας ή άλλες εμπιστευτικές πληροφορίες
  8. Σας πληροφορούν ότι θα πρέπει να κρατήσετε την προσφορά μυστική.

Εάν οποιοδήποτε από τα πιο πάνω σας φαίνεται γνωστό ίσως πέσατε ‘θύμα’ απάτης.

Πώς λειτουργούν οι Απάτες;
  1. Πιθανοί απατεώνες θα προσπαθήσουν να σας πιάσουν απροετοίμαστους. Αυτό αυξάνει τις πιθανότητες τους να σας πείσουν να λάβετε μέρος και να σας αποσπάσουν χρήματα ή προσωπικές πληροφορίες.
  2. Η εταιρεία θα προσπαθήσει να κάνει την προσφορά της τόσο καλή, ούτως ώστε να μην μπορείτε να την αρνηθείτε.
  3. Οι προσφορές αυτές απευθύνονται συνήθως σε ευάλωτα άτομα και άτομα που ενδέχεται να αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Θυμηθείτε ότι εάν η προσφορά φαίνεται τόσο καλή για να είναι αληθινή, πιθανώς να είναι απάτη.
  4. Πολλές από αυτές τις εταιρείες, σας ζητούν να πληρώσετε μια δίκαιη αμοιβή ή να αγοράσετε ένα φθηνό προϊόν ούτως ώστε να διεκδικήσετε το βραβείο σας. Με αυτό τον τρόπο φαίνεται ότι έχετε λίγα να χάσετε. Ωστόσο, η ζήτηση για τα χρήματα δεν σταματά εκεί. Στη συνέχεια θα σας ζητήσουν περισσότερα χρήματα για να καλύψουν μια αυξανόμενη λίστα τελών και φόρων. Τα στοιχεία της κάρτας σας μπορεί ακόμη να χρησιμοποιηθούν για να τραβήξουν μεγάλα χρηματικά ποσά από το λογαριασμό σας.
  5. Μπορεί να τεθείτε υπό πίεση για να πάρετε μια απόφαση σε σύντομο χρονικό διάστημα για να μπορέσετε να διεκδικήσετε το βραβείο σας, με αποτέλεσμα αυτή η απόφαση που θα πάρετε να είναι λάθος.
  6. Το άτομο, το οποίο θα έρθει σε επαφή μαζί σας, θα προσπαθήσει να δημιουργήσει μία φιλική σχέση μαζί σας με σκοπό να του εμπιστευτείτε προσωπικές σας πληροφορίες. Ακόμη θα σας κάνει να πιστεύετε ότι είστε ο νικητής του διαγωνισμού, ο οποίος διαγωνισμός ποτέ δεν είχε τεθεί.
  7. Με το να κρατήσετε αυτή την προσφορά ως μυστική, είναι λιγότερο πιθανό να μιλήσετε στην οικογένεια και στους φίλους σας για αυτή, με αποτέλεσμα να μην σας επισημάνουν το πρόβλημα που παρουσιάζει, και ως εκ τούτου δεν θα λάβετε τις σωστές συμβουλές για το πώς να αντιμετωπίσετε το όλο θέμα.
Back To Top
Consumer Classroom Take part in our surver Consumer Protection Service Online Dispute Resolution

Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε το ενημερωτικό δελτίο της υπηρεσίας μας, συμπληρώστε τα στοιχεία σας πιο κάτω:


Όνομα:

e-mail:


Cofunded by the European UnionΗ παρούσα ιστοσελίδα αποτελεί μέρος της δράσης 670702-ΕCC-Net. Η Συμφωνία πλαίσιο έλαβε χρηματοδότηση βάση επιχορήγησης για το Δίκτυο των ΕΚΚ μέσω του Προγράμματος για τους καταναλωτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2014-2020).